Kvalitetni, ali nedovoljno vidljivi: zajednica koju čine medij Youth Vibes i mladi u Nišu

Kvalitetni, ali nedovoljno vidljivi: zajednica koju čine medij Youth Vibes i mladi u Nišu

8. maja 2024.

Niški omladinski medij Youth Vibes već šest godina neguje prijateljski odnos ispunjen poverenjem sa mladim Nišlijama i Nišlijkama. 

„Odnos Youth Vibes-a prema mladima krajnje je jednostavan, počiva na neizmernom međusobnom poverenju i prijateljstvu. Naši razgovori su opušteni, nonšalantni, čak i prijateljski, ali uvek okrenuti istini i pravičnosti”, reči su jedne od urednica ovog niškog medija Milice Marković. 

Ovaj niški portal bavi se čitavim spektrom tema: od sporta, umetnosti i mode, do politike i svakodnevnih problema sa kojima se mladi suočavaju. 

Takav pristup prate brojni upitnici kojima se mlade Nišlije i Nišlijke neprestano konsultuju u stvaranju sadržaja. 

Foto: privatna arhiva

Čak i kada upitnik ne bi bio najpodesniji način da se dođe do potrebnih odgovora, „uvek ciljamo na mladalačku perspektivu i zaista nemamo zadrški da nešto pitamo”, dodaje Marković. 

Kako to zaista izgleda? 

Jedan od skorašnjih primera je priča o studentskim stipendijama.  

Novinarke Youth Vibes-a pitale su studente i studentkinje Univerziteta u Nišu da li mogu da pokriju osnovne troškove poput studentskog doma, menze i javnog prevoza studentskom stipendijom koja iznosi 13.000 dinara. 

Odgovori bi se mogli sažeti u „jedva dovoljno za preživljavanje”. 

Autorke teksta Kristina Krstić i Milica Marković pokazale su kako je ovaj iznos „kratak” za 50 dinara u pokrivanju onog najosnovnijeg za studente/kinje u studentskim domovima (stanarine i menze) i mesečne karte za gradski prevoz. 

Ukoliko živiš privatno i plaćaš kiriju, pitanje je da li stipendijom možeš da pokriješ polovinu rente.  

Ostali troškovi daleko su izvan ovih okvira. 

Identifikovan problem, šta dalje? 

Priča se ne završava na prostom identifikovanju i analizi problema, već se u zajednici niških studenata/kinja traže i moguća rešenja. 

Besplatan prevoz, niže cene hrane za studente/kinje, obezbeđen polovni materijal za pohađanje fakulteta, kao i povećanje stipendije – samo su neka od predloženih rešenja.  

Foto: Shutterstock/stoyanh

„Tekst je odjeknuo, jer je iskren, potpuno istinit i nimalo patetičan. U tom razgovoru sa mladima, oni su nas podsetili na studentski dom koji se gradi već 15 godina i odmah tada smo snimili prilog o tome”, navodi dalje jedna od urednica. 

U ovom rilu možeš da vidiš kako je izgledala poseta novinarki Youth Vibes-a pustom gradilištu, čiji su temelji postavljeni davne 2009. godine.  

Kvalitet rada omladinskih medija  

Ukazivanje na moguća rešenja, do kojih se pritom došlo kroz razgovor sa drugim mladima, dodatna je vrednost u radu ovog mladog medija i medija za mlade. 

To znači da mladi stvaraju medijski sadržaj za druge mlade na mladima svojstven način. 

Prema rečima osnivačica portala Jovane Jović i Vanje Joksimović, kada je Youth Vibes osnovan 2018. godine, glavna ideja bila je da niški tinejdžeri i tinejdžerke pišu o drugim i za druge tinejdžere/ke. 

Šest godina kasnije, sve pokazuje da ovaj omladinski medij neguje i novinarstvo usmereno ka zajednici, kojoj i sam pripada (većina novinara/ka studiraju u Nišu), i novinarstvo usmereno ka pružanju rešenja.  

Kvalitet potvrđen istraživanjem 

Istraživanje iz 2022. godine Mladi u medijskom ogledalu navodi sledeće: analizirani omladinski mediji, među kojima je i Youth Vibes, odgovorno, profesionalno i analitično pristupaju temama o kojima izveštavaju. 

Posebno se ističe tema aktivizma kada su „osim aktivista, akteri u tekstovima portala Youth Vibes uvek i mladi koji učestvuju u protestima, što doprinosi popularizaciji aktivizma među omladinom”, stoji u ovom istraživanju. 

Ipak, većina sadržaja portala poput Youth Vibes-a ima izuzetno nizak broj pregleda, što nas dovodi do jednog od oblika nevidljivosti mladih u medijskom svetu. 

I kada stvaraju kvalitetan multimedijalni sadržaj, potrebna je dodatna promocija kako bi on stigao do što većeg broja onih kojima je namenjen i važan za odgovarajuće informisanje. 

Zajednica nije samo publika 

Bitno je i istaći i da ova mlada novinarska redakcija pokriva i prilagođava lokalne i nacionalne probleme, a ponekad dodaje i šaljive elemente, trudeći se da u sve uključuje druge mlade. 

„Nama mladi nisu samo publika, oni su naša inspiracija i pokretači. Uvek slušamo sugestije, pohvale, kritike, spremni smo da se pozabavimo bilo kojom temom koju mladi predlože”, zaključuje Marković. 

Za šesti rođendan, portal je dobio i dragoceno priznanje iz svoje zajednice – da pokreću važne teme bez cenzure. 

Kada zajednica nije samo publika, ne iznenađuje kvalitetno informisanje jednog medija. 

Youth Vibes zaslužuje da dopre do što većeg broja mladih i to ne samo u Nišu, a na svakom ko prati rad ovog medija je jedan lak zadatak – da deli i razmenjuje sadržaj, a možda i da učestvuje u njegovom kreiranju. 

„Može da nam se priključi svaka mlada osoba koja ima želju da piše”, u ovoj rečenici jedne od urednica Youth Vibes-a Milice Marković staje suština rada ovog medija. 

Nevidljivi u mejnstrim medijima 

Mladi su u mejnstrim medijima, koji su po pravilu najgledaniji, uglavnom predstavljeni u negativnom kontekstu i stereotipno kao skloni nasilju, narkomaniji, nasilnoj vožnji i promiskuitetu. 

Ako su kojim slučajem mladi još i pripadnici/e osetljivih grupa, o njima se verovatno uopšte i ne izveštava, takođe su nalazi istraživanja Mladi u medijskom ogledalu za 2022 godinu. 

Imajući ove nalaze u vidu, jasno je da još srčanije treba podržati profesionalan rad jednog medija usmerenog ka zajednici kao što je Youth Vibes. 

Autor teksta: Lazar Simić

Naslovna fotografija: Shutterstock/Zdenek Matyas Photography 

Sharing is caring!