MLADI i Jutjub

MLADI i Jutjub

Neki od najpopularnijih jutjubera u Srbiji poznati su po govoru mržnje, seksizmu i pskovkama. Takozvane drame, rasprave između jutjubera koje uključuju psovke, uvrede, itd. su među sadržajima koji privlače najviše pažnje.

Mladi su kategorija koja je posebno pogođena netrpeljivošću i nasiljem, ujedno i kao počinitelji i kao žrtve. Društvene mreže otvorile su arenu za dezinformacije i govor mržnje. Ni jutjube koji je popularan izvor informacija i zabave za mlade, posebno decu između 8 i 14 godina, nije izuzetak iz toga. Neki od najpopularnijih jutjubera u Srbiji poznati su po govoru mržnje, seksizmu i pskovkama. Takozvane drame, rasprave između jutjubera koje uključuju psovke, uvrede, itd. su među sadržajima koji privlače najviše pažnje.

Jedna od njih dogovdila se nedavno između nekoliko jutjubera, uključujući i najpopularnijeg u Srbiji, Baku Praseta (Bogdan Ilić). Baka Prase ima preko milion i po pratilaca na svom kanalu. Pored jako ružnog  rečnika prilikom rasprava, on koristi svoju platformu i za širenje seksizma i govora mržnje (popout posta na Instagramu gde se pita da li će ako je njegova devojka trudna imati dečaka ili abortus), a od nedavno počinje da je koristi i za promociju ekstremne desnice.

Istraživanje koje je sprovedeno u sklopu MLADI projekta o slici mladih u medijima, pokazuje da postoje vrlo etični jutjuberi. Međutim, popularnost Bake Praseta nameće pitanje o skupu vrednosti koje nude „slavne ličnosti“ društvenih mreža.
Konkretno, Baka Prase je odlučio da snimi video sa Pavlom Bihali i Aleksandrom Buhanac, članovima Levijatana, pokreta za zaštitu životinja sa krajnje desnim stavovima. Neformalni slogan pokreta je „Ne diraj životinje, naći ćemo te“ , a poznati su po neprihvatljivom „preuzimanju zakona u svoje ruke“.
Bihail i Buhanac iskoristili su svoje pojavljivanje na kanalu Bake Praseta kao priliku da govore o „interesu zapadnih sila da rade protiv Srbije i Srba“ , kao i da (zapadne sile) primaju pomoć od „levičara i autošovinista“. Etiketiranje koje je prisutno u tom videu trebalo bi da pokaže mladim generacijama da u Srbiji postoje ljudi koji su spremni da rade protiv interesa sopstvene nacije i da se prema njima treba negativno postupati.
Ovo pojavljivanje postaje dodatni problem kada se uzme u obzir da gledaoci Bake Praseta uglavnom jesu deca na čije mišljenje on ima veoma snažan uticaj.

Toksicna atmosfera u medijima, ne samo društvenim mrežama nego i tradicionalnim medijima, bila je među temama  debate „Mladi protiv zločina iz mržnje“ koja je održana u saradnji sa Krovnom organizacijom mladih Srbije (KOMS) i misijom OEBS-a u Srbiji, a u okviru MLADI treninga. Ivana Jelača iz Instituta za medije i različitost Zapadni Balkan (MDI WB), koja je bila jedna od panelistkinja, podsetila je da su mladi veoma izloženi digitalnom nasilju, što potvrđuje i KOMS-ov „Alternativni izveštaj o položaju i potrebama mladih u Republici Srbiji“ (2019).

„Skoro 4/5 mladih ljudi bili su svedoci diskriminacije, dok je preko polovine izloženo nekom obliku diskriminacije na društvenim mrežama“ , rekla je Jelača, dodajući da je javna sfera postala puna govora mržnje i da javne ličnosti doprinose ovom toksičnom okruženju, dok IT kompanije ne rade dovoljno na suzbijanju govora mržnje.

Na važnu ulogu medija koji ne bi trebalo da učestvuju u prenošenju govora mržnje, ukazala je Jovana Gligorijević, novinarka nedeljnika Vreme i portala za mlade Vugl, koja je takođe bila panelistkinja. Ona je takodje pomenula nalaze nedavno objavljenog  istraživanja koji ukazuju na vezu između govora mržnje i zločina iz mržnje, mada nije moglo da dokaže šta uzrokuje šta – podstiču li reči akcije ili obrnuto.

Treći i poslednji MLADI trening održan je u Novom Sadu, čime je zaokružen broj obučenih aktivista/kinja i predstavnika/ca civilnog sektora na pedeset. Ovih pedeset mladih ljudi postali su vršnjački edukatori na temu medijske i digitalne pismenosti. MDI stručnjak za medijsku pismenost  Luk Stainber sarađivao je sa Jovanom Gligorijević – zajedno su radili na razvijanju i unapređivanju veštine razumevanja, kritičke analize, pronalaženja i stvaranja medijskog sadržaja kod mladih- u cilju podsticanja aktivnog građanskog učešća mladih ljudi.

Autorka: Ivana Jovanović

Sharing is caring!