Šta je rejdž bejt (rage bait): izazivanjem besa do više pregleda?

Šta je rejdž bejt (rage bait): izazivanjem besa do više pregleda?

19. juna 2024.

Rejdž bejt (rage bait) ili u prevodu „mamac na bes” medijski je sadržaj kreiran sa namerom da izazove jaku negativnu reakciju kod publike, obično bes i/ili frustraciju, kako bi privukao pažnju i izazvao angažovanje. 

Bes u ovom slučaju istovremeno je i sredstvo i cilj, tvrdi ekspertkinja za digitalne komunikacije Marija Jovanović. 

Marija Jovanović, foto: AV team 

„Kada gledamo slatke video snimke mačića, razumemo zašto osećamo leptiriće u stomaku, ili ako gledamo potresne snimke iz zaraćenih zona, nema dileme zbog čega smo uznemireni. Problem sa rejdž bejtom je da on uglavnom prođe neprimećen, desi se u prvih nekoliko sekundi i nakon toga nailazi potpuno drugačiji sadržaj koji nije nužno uznemiravajući, ali osećaj teskobe, nemira, gnušanja – ostaje.” 

Ovaj trik često koriste mediji, influenseri/ke i stvaraoci/teljke sadržaja kako bi postigli/e veće angažovanje publike – više sviđanja, komentara, deljenja i pregleda. 

Crnogorski jutjuber Filip Ćuković smatra da rejdž bejt koristi nezadovoljstvo publike i to na jako manipulativan način. 

„Živimo u vremenu gdje se online content prodaje samo zarad šok faktora; drugim riječima da iznenadi ili iznervira publiku jer kreatori znaju da će tako imati najviše pregleda.” 

Dalji rođak klik bejta 

I klik bejt (click bait) i rejdž bejt zaogrnuti su senzacionalističkim, preteranim i obmanjujućim naslovima i elementima koji su napravljeni kako bi nam privukli pažnju i izazvali reakciju, najčešće negativnu. 

Prema rečima Jovanović, iako je cilj društvenih mreža interakcija sa publikom, to ne sme da bude opravdanje da se nečijom pažnjom i emocijama manipuliše. 

„Kada osvestimo da neko koristi tehniku rejdž bejta, onda možemo i da odaberemo šta da radimo sa tim besom, tj. da to lakše procesuiramo i našu pažnju usmerimo na suštinu sadržaja, kao i da jasno vidimo koje (skrivene) namere on ima”, dodaje Jovanović. 

U službi politike krajnje desnice 

Istraživanje “What Makes Us Click? Demonstrating Incentives for Angry Discourse with Digital-Age Field Experiments” Timotija Rajana pokazuje da rejdž bejtove sve više koriste i političari/ke krajnje desnog opredeljenja i oni koji žele da izazovu nasilje, uključujući verbalne napade i zastrašivanje političkih i ideoloških protivnika/ca. 

Od 2022. godine koristi se i izraz rejdž farming (rage farming), u prevodu gajenje ili negovanje besa, kako bi se opisala pojava povećanog angažovanja i podrške ovakvih napada na protivnike/ce uz korišćenje manipulativnog i štetnog govora. 

Ipak, Ćuković smatra da je publika iz godine u godinu mnogo svesnija i da prepoznaje štetan i manipulativan sadržaj na društvenim mrežama. 

Filip Ćuković, foto: privatna arhiva 

„I pored toga opet nesvjesno padaju i daju svoj klik prije na neki content koji će da ih iznervira nego da ih edukuje.” 

Mladi jutjuber ističe da je potrebno osvestiti ovaj obrazac ponašanja i boriti se protiv njega time što ćemo davati manje pažnje stvaraocima/teljkama manipulativnog sadržaja i pažljivim izborom onog sadržaja koji ne koristi „šokantno” i „kontroverzno”. 

Šta je bitnije: poruka ili zarada? 

Dilema, barem nekima, može biti – da li je bitnije više zaraditi ne birajući sredstva ili se držati etičkih merila koji neće tako brzo dovesti do zarade? 

Ćuković smatra da je obrazac jasan za deo njegovih kolega: rejdž bejt sadržaj najčešće se pravi zbog pregleda i velikog dometa (reach), domet donosi nove pratioce, a veliki broj pratilaca donosi potencijalne saradnje, reklame i novac. 

„Mislim da u 90% slučajeva kreator koji koristi rejdž bejt nije u pretjeranoj mjeri strastven i zainteresovan za temu o kojoj priča, koliko se njom bavi iz perspektive da što više ljudi reaguje i interaguje sa videom ne mareći za etiku koju propagira u procesu”, navodi Ćuković. 

Sa druge strane, treba imati u vidu da broj pregleda nije bitniji od poruke koja se šalje i načina na koji se šalje, zaključuje Ćuković. 

Ko je najranjiviji? 

U zavisnosti od nivoa medijske i digitalne pismenosti, nisu svi podjednako podložni ovakvoj vrsti manipulacije. 

Jovanović smatra da su najviše na udaru mlađe generacije, ali da to ne znači i da su mladi i najranjivija grupa. 

Presudna je ipak medijska pismenost i kritički pristup, jer našem društvu, kako kaže Jovanović, manjka kritičkog promatranja i to nije nužno problem samo jedne generacije. 

Važno je napomenuti da su ovoj vrsti reakcije sklonije i pojedine grupe koje određenim temama pristupaju emocionalnije. Tu spadaju političke stranke, aktivističke grupe ili određene društvene zajednice. 

Autor teksta: Lazar Simić

Naslovna fotografija: Canva

Sharing is caring!