Tamna strana Jutjuba

Tamna strana Jutjuba

26. novembra 2019.

Najproblematičniji, a ujedno i najpraćeniji jutjuberi poznati su po seksizmu, govoru mržnje, ejdžizmu i psovkama, iako dobro znaju kakva je demografija njihove publike i da ih prate uglavnom deca uzrasta od 8 do 12 godina. Ako se i dogodi da budu suočeni sa štetnim posledicama po decu, brane se argumentom da decu vaspitavaju roditelji.

Za početak, budimo iskreni: Jutjub je zabavan i to ne samo zbog muzike i smešnih videa, nego i zbog jutjubera, jer mnogi od njih prave kreativne i zanimljive sadržaje. Jutjub je super jer na njemu možemo i da naučimo gotovo sve, od jednostavnih stvari kao što je pakovanje poklona, trikove za lakiranje noktiju i šminkanje, pa sve do složenih operacija poput krpljenja rupe na čamcu i sastavljanja odgovarajućih komponenti za računar. Ali kad smo već iskreni, treba da priznamo sami sebi da mnogo češće posežemo za Jutjubom zbog zabave, a ne da bismo sami popravili veš mašinu.

Mogli bismo i da načnemo raspravu o tome da li je jutjuber zanimanje, ali objašnjenje je prilično prosto: ako neko nešto radi i od toga zarađuje, pa još i ako je sve legalno – da, to je profesija. Možda se oko toga neće složiti svi konzumenti, ali iza svakog videa u kom „neki lik nešto priča i viče u kameru“ stoje sati razvijanja kreativnog koncepta, troškovi nabavke adekvatne opreme, osvetljenja, pa umeće kadriranja i na kraju, za mnoge najteža veština: video montaža. U velikoj većini jutjuberi sve ovo rade sami. Globano, unutar jutjuberske scene imamo nekoliko niša koje dominiraju među publikom: gejming, bjuti kanali (pa sad ovde umetnite i šminku i nokte i body art…), drama kanali (za one koji vole tračeve), „uradi sam“ kanali i kanali opšteg tipa iza kojih stoje velike medijske kuće.

Sve bi bilo lepo i bezazleno da u priču nije uključen novac. Tu nastaje prvi problem. Kompanije vole jutjubere. Neke od njih prati više ljudi, nego mnoge holivudske zvezde. Takoreći, neki jutjuberi su veće zvezde od zvezda. Zato im se kompanije obraćaju i sklapaju ugovore o sponzorstvima, ne bi li preko njih plasirale svoje proizvode. I to je legitimno. Problem je kad jutjuber krije da postoji sponzorstvo, pa publika primeti da često forsira jednu kompaniju ili brend. Džeklin Hil, bjuti blogerka specijalizovana za šminku praktično je sama uništila sopstveni kanal kad su pratioci masovno počeli da se bune jer preporučuje pribor za šminkanje i proizvode jednog jedinog brenda.

No, to nije jedini način da uništite sopstveni kanal. Najpoznatiji slučaj samouništenja je definitivno Logan Pol, jutjuber sa višemilionskim brojem pratilaca, kog je put naneo u podnožje planine Fidži, na mesto poznato kao „šuma samoubica“. Reč je o šumu u kojoj se događa veliki broj samoubistava. Logan je sa grupom prijatelja nabasao na obešenog čoveka, snimali su njega, snimali su sebe kako prave šale na njegov račun, a onda je sve završilo na njegovom kanalu. Prvi se pobunio PjudiPaj, čovek koji ima drugi najpraćeniji Jutjub kanal na svetu (102 miliona pratilaca), a ispred njega je samo jedan kompanijski muzički kanal. To je otprilike bio kraj karijere Logana Pola, jer su ga ljudi masovno otpraćali, a Jutjub ga je prvo izbacio iz trendinga, ukinuo prikazivanje oglasa na njegovim videima. Opstao je još neko vreme, ali nakon što je nastavio sa kontroverznim klipovima (izvadio je ribu iz bazena da bi joj davao veštačko disanje, davao elektrošokove mrtvim pacovima), postao je najomraženiji jutjuber na svetu. Kanal ima i dalje ali se striktno drži jedne jedine teme – boksa, kojim se inače bavi. Štafetu je preuzeo njegov brat Džejk Pol koji je po sopstvenom priznanju dijagnostifikovani sociopata i ne preza gotovo ni od čega. Naravno da ga prati veliki broj ljudi, ali uglavnom po principu „seoske lude“, tek da bi videli šta je sve u stanju da kaže ili uradi.

Braća Pol nas dovode do problema na domaćoj Jutjub sceni: najpraćeniji ovdašnji jutjuberi u svojim klipovima otvoreno govore da im je Džejk Pol uzor i zato nam jutjuberska scena i jeste prilično nekvalitetna. Kreativnost kakva je nekad postojala na kanalima poput Jaserštajna ili Stubera, povukla se jer publiku više zanima drama, vikanje u kameru, podsmevanje drugim jutjuberima, reakcije na tuđe klipove i slično. Krajem 2019. zapravo gotovo sav sadržaj na srpskom Jutjubu svodi se na svađe, podsmeh ili hvalisanje materijalnim stvarima. Najproblematičniji, a ujedno i najpraćeniji jutjuberi poznati su po seksizmu, govoru mržnje, ejdžizmu i psovkama, iako dobro znaju kakva je demografija njihove publike i da ih prate uglavnom deca uzrasta od 8 do 12 godina. Ako se i dogodi da budu suočeni sa štetnim posledicama po decu, brane se argumentom da decu vaspitavaju roditelji. Svi znamo da nije tako, jer nas podjednako formiraju i porodica i škola, ali i filmovi, knjige, muzika i mediji. A svaki Jutjub kanal jeste medij, sviđalo nam se to ili ne.

Toksičnost Jutjuba ne odražava se samo na publiku. Nekolicina globalno poznatih jutjubera povremeno se usudi da kaže ponešto o tome. Da, zarađuju ogromne, višemilionske sume novca, vole ih i publika i oglašivači, njihovi biznisi rastu, pa pored video produkcije izbacuju linije proizvoda kao što su majice, duksevi, i slično, sa natpisima po kojima su poznati. Oni iz bjuti zajednice uvećavaju profit kolaboracijom sa velikim brendovima ili otvaranjem sopstvenih kompanija i izbacivanjem linija kozmetike.

Međutim, prvi problem sa kojim se suočavaju jeste izolacija. Jedina jutjuberka koja je o tome javno govorila jeste Natalija Tejlor, koja usput i fotomodel. Za uspešnu jutjubersku karijeru neophodna je redovna dinamika objavjivanja videa, pa su mnogi pod pritiskom da snimaju svakodnevno. Tejlor je javno, na svom kanalu, priznala da to uglavnom znači da je po ceo dan zatvorena u svojoj kući, da komunicira isključivo sa kamerom, a da potom, opet potpuno sama, montira klipove. Ta vrsta izolacije odvukla je u depresiju i anksioznost, a ima i problem da razgovara sa ljudima licem u lice, jer najveći deo vremena provodi u razgovoru sa kamerom i zamišljenom publikom.

Drugi problem je bezbednost. Rekosmo već da su jutjuberi zvezde. Ali, za razliku od gumaca ili muzičara koji uglavnom postaju zvezde pod okriljem producentskih kuća i čitavih menadžerskih i PR timova, te ih postepeno uvode u svet slavnih, jutjubere slava uglavnom zatiče nespremne i u neznanju. Čak i ovde, imali smo slučaj u kom je jedan tržni centar morao da bude evakuisan zbog bezbednosti velikog broja dece koja su nagrnula da vide jednog poznatog ovdašneg jutjubera. Događalo se da neki od njih slučajno otkriju gde stanuju ili da snime spoljašnjost svoje kuće, pa publika identifikuje lokaciju i nagrne da bi ih videla ili se sa njima slikala. Zbog toga su bili prinuđeni da se više puta sele.

Sad je već i opšte poznata činjenica da jutjuberi, kako globalno poznati, tako i domaći, često menjaju brojeve telefona ili ih imaju više – jedan za posao, a drugi za porodicu i prijatelje. Međutim, baš taj privatni broj najčešće i menjaju. Možda zvuči ludo, ali u Srbiji zaista postoji crno tržište na kom za 20 evra možete da nabavite privatni broj telefona nekog jutjubera. Naravno, pitanje je kako, ako samo najbliži poseduju taj broj. Da li to znači da će vas porodica i prijatelji za 20 evra prodati i oduzeti vam mir i privatnost? Na sreću, ne. To samo znači da svako ko ima broj nekog jutjubera treba da drži svoj telefon pod šifrom ili da ga otključava otiskom prsta. Jedan od jutjubera s kojima smo pričali otkrio nam je da je njegov broj telefona dospeo u javnost tako što je otac njegovog druga kopao po telefonu svog sina dok je ovaj spavao i smislio kako da unovči sinovljevo prijateljstvo.

Autorka: Jovana Gligorijević

Sharing is caring!