Tviter obeležio naloge medija koji su povezani sa Vladom Srbije

Tviter obeležio naloge medija koji su povezani sa Vladom Srbije

8. septembra 2021.

Kompanija Tviter je najavila prošle godine da će označavati naloge medija koji su povezani sa vladom. Sredinom avgusta, Tviter je pojedine medije iz Srbije označio kao one koji sarađuju sa Vladom Srbije. Ta oznaka stoji kao deo opisa (bio) na zvaničnim nalozima medija.

Fotografija: Inmedija

„Označavanje naloga medija koji su povezani sa državom pruža dodatni kontekst u vezi sa nalozima koje kontrolišu određeni zvanični predstavnici vlada, medijski subjekti povezani sa državom i pojedinci koji blisko sarađuju sa tim entitetima”, stoji u Tviter odeljku koji se odnosi na pravila korišćenja ove društvene mreže.

Kao medije koji su povezani sa državom Tviter označava medije u kojima država „vrši kontrolu nad uređivačkim sadržajem kroz finansijska sredstva, direktne ili indirektne političke pritiske i/ili kontrolu nad proizvodnjom i distribucijom”.

Među medijima koji se gledaju kao mediji povezani sa Vladom Srbije našli su se dnevni listovi Informer, Kurir, Srpski telegraf i Politika, medijski servisi Radio-televizija Srbije (RTS) i Radio-televizija Vojvodine (RTV), komercijalne televizije sa nacionalnom frekvencijom Hepi, Prva, Pink i B92, kao i novinska agencija Tanjug.

Tviter je objavio da pravi razliku između medijskih organizacija koje finansira država, a koje imaju uređivačku nezavisnost, od onih koje su povezane sa državom. Oni mediji koji ispunjavaju kriterijume uređivačke nezavisnosti (kao na primer BBC) nisu označeni kao mediji povezani sa državom.

Ne iznenađuje činjenica da su se sve televizije sa nacionalnom frekvencijom našle na listi medija povezanih sa Vladom Srbije. Prema Medijskom monitoringu političkog pluralizma u Srbiji  koji je sprovela CRTA od jula 2020. do 31. marta 2021. godine zastupljenost predstavnika vlasti u centralnim vestima svih televizija sa nacionalnom pokrivenošću bila je oko 90%, dok je zastupljenost opozicije bila oko 10%.

Nakon što je Tviter označio gorenavedene medije kao medije povezane sa Vladom Srbije, usledile su i reakcije. Na primer, na naslovnici tabloida Srpski telegraf pisalo je: „Otkrivamo! Evo zašto Tviter guši srpske medije: Zapadni megafoni dobili milione”. Ovaj naslov propraćen je fotografijama Dragana Šolaka (N1), Stevana Dojčinovića (KRIK), Branka Čečena (CINS) i Željka Bodrožića (NUNS), kao i logom BIRN-a, CINS-a, Danas-a, NoveS i Direktno. Targetiranje medija koje kompanija Tviter nije označila kao medije koji su povezani sa Vladom Srbije izgleda kao pokušaj Srpskog telegrafa da se opravda svojim čitaocima zbog čega je dobio oznaku medija koji je povezan sa vladom, a ovi mediji nisu.

Međutim, zabrinjava ograničena transparentnost kriterijuma koji se koriste da bi se procenio stepen nezavisnosti označenih medija od pritiska vlade, kao i koji sve to faktori utiču na to da se dobije oznaka „nalog medija povezan sa državom”

Poslali smo upit Tviter timu odgovornom za politike ove platforme o kriterijumima i metodologiji koji su korišćeni, s obzirom na to da je vrlo važno da građani i građanke Srbije znaju koji kriterijumi se koriste za označavanje medija kao medija povezanih sa vladom, ali nismo dobili nikakav odgovor. Kako prenosi Istinomer, pres služba kompanije Tviter nije konkretno odgovorila na njihovo pitanje o metodologiji koju primenju, ali „na njihovom (Tviter) sajtu stoji da kao izvore koriste izveštaje raznih ekspertskih organizacija, uključujući Indeks slobode medija Reportera bez granica i Fridom haus”. Takođe, kako prenosi Istinomer, Tviter je konsultovao „brojne zainteresovane strane, uključujući tu akademike i istraživače, civilno društvo, Vladu, stručne organizacije i one koji koriste njihovu uslugu”

Politika označavanja naloga medija povezanih sa državom na platformama može da bude korisna za buduće politike suzbijanja uticaja države na medije. Takođe, građani i građanke će na ovaj način znati ko je vlasnik medija ili ko vrši određeni uticaj na mediji koji prate. Samim tim, razumeće zbog čega određeni mediji izveštava o određenim temama na određeni način.
Ipak, jasni i transparentni kriterijumi, dostupni na uvid građanima i građankama, samo bi povećali poverenje u procene platforme.

Autorka: Ivana Jovanović
Fotografija: tanuha2001 / Shutterstock

Sharing is caring!